Komende evenementen

Een “European Review of Books”?

11 mei 2021 – Een krantenartikel getiteld I am Europe stemt me normaal niet tot grote verwachtingen, en als het in een literaire weekendbijlage komt vermoed ik dat er ergens weer een mak Europees suikerbroodje in de boekhandel zal liggen. Maar de aankondiging onder genoemde titel in De Standaard der Letteren van het voorbije weekend was hoopgevender van aard. De auteur,  Sander Pleij, een mij onbekende Nederlandse auteur, zal samen met een aantal medestanders proberen een European Review of Books te lanceren. Een aantal van zijn uitspraken doen me eigenlijk nu al hopen dat hij in zijn opzet zal slagen. “Ik voel me geen gouden ster op die stomme EU vlag, als een kleuter in de kring. Ik voel me Europeaan, geen Europese Uniaan.” Niet slecht als begin! Deze Sander Pleij blijkt zich bovendien aangesproken te voelen door een bijdrage van ‘de Engelse historicus Perry Anderson’ in The London Review of Books. Aangezien Pleij erbij vermeldde dat “Anderson beweert dat de EU wordt geregeerd naar Hollands poldermodel” wist ik meteen waarover het ging. U, lezer, misschien ook, want minder dan twee maanden geleden publiceerden we een samenvatting van Anderson’s essay waarin de denkwereld van polderproduct Luuk Van Middelaar wordt gedissecteerd.  Pleij onthoudt eruit dat

“Merkel, Macron en andere regeringsleiders achter de gesloten deuren van de Europese Commissie een consensus bereiken. Die wordt vervolgens verhuld in rapporten van deelcommissies en duizenden saaie pagina’s reguleringen. Het zichtbare conflict, het drama dat kiezers bij de democratie betrekt, ontbreekt. De kiezers zien snelle zakelijkheid, maar horen geen ideologisch debat over ethische vraagstukken. Er wordt pas geluisterd wanneer Ernst & Young met haar spreadsheets wappert, of wanneer de legitimiteit van de EU moet worden bevestigd.”

De “European Review of Books wil zowel een gedrukt tijdschrift als een digitaal platform lanceren over cultuur en ideeën, in het Engels en in de moedertaal van de schrijver, over boeken, kunst, wetenschap en techniek, internationale betrekkingen, poëzie en nog meer. Er zouden per jaar drie gedrukte boekvolumes verschijnen, en wekelijks nieuwe online bijdragen. Één voorwaarde: op 19 juni – binnen enkele weken dus – moet door crowdfunding 79.000€ bijeengebracht zijn. De campagne is pas gestart, de teller staat momenteel op 20.000 €. Of het lukt valt af te wachten. Ik heb me altijd ver van speculatie gehouden, maar heb nu toch een aanmoedigingspremie overgemaakt aan de ERB-in-oprichting.

Wil u er meer over weten, of zelfs een paar euro riskeren aan dit initiatief? Klik dan hieronder en u komt op de lanceringsite :